La panda pe soselele patriei…

Comentariu pe marginea postarii Tehnica ambuscadei radar la poliţistul român.

Mentalitatea de politist este destul de raspandita, in lumea mare, dar nu cred ca pot sa generalizez.
Aici, unde ma aflu de 12 ani (Montreal), politia iese la pescuit cand se apropie sfarsitul de luna sau inainte de weekend-urile lungi sau cand se apropie un eveniment ce presupune trafic mai incarcat. Sunt anumite zone, in oras, care sunt capcane, neintentionate, si Politia sta la panda.

De multe ori ma deranjeaza ca nu sunt la panda.

Este ilegal sa stea ascunsi: intr-un fel sau altul trebuie sa fie vizibili. Nu poti sa comentezi in nici un fel ca altfel te trezesti cu alta incadrare legala si cu alta amenda peste prima. In metropole ca Montreal sunt locuri bine cunoscute ca fiind tentante pentru viteza si acolo sunt montate radare foto: amenda iti vine acasa (identificare dupa numarul de inmatriculare). Poate intre timp ai si uitat ca ai trecut pe acolo. Exista si foto-radare mobile. In toate situatiile esti avertizat ca pe cutare sau cutare tronson de drum sunt foto-radare. Deci decizia de a “calca pe bec” iti apartine. Scopul este ca sa fie cat mai putini morti si raniti in accidente rutiere si orice mijloc de convingere, in acest scop, este acceptabil.

Nu i-am vazut niciodata dirijand circulatia. Totul se bazeaza pe semnalizarea rutiera abundenta.

Apropos de amenzi…

Cu aproape 20 ani in urma eram in delegatie in Anglia si timp de doua saptamani am avut ocazia sa analizez si sa compar. Unul din aspectele ce le-am luat in considerare (si la care ma refer inca in ziua de azi) erau amenzile. Trei tipuri de amenzi mi-au atras atentia: amenda pentru viteza pe sosele, amenda pentru fumat in tren si amenda pentru comportament “deplasat” pe stadionul de fotbal.

Viteza maxima este, asa cum stim cu totii, diferita in functie de categoria de drum. Pe drumurile locale din Anglia, asa cum mai vedem prin filme, partea asfaltata este ingusta si nu permite trecerea a doua vehicule in sensuri opuse decat daca amandoua calca acostamentul. In aceste zone viteza maxima era de 20 mph (mile pe ora) si se formau coloane de cateva masini si nimeni nu avea curajul sa depaseasca pe prima, nu-i vorba ca nici loc nu era.

Pe autostrazi nu-mi aduc aminte sa fi vazut indicatoare de limitare cu mai mult de 60 mph (cam 96 km/h).
Trenurile aveau vagoane pentru nefumatori (vagoane nu compartimente). Fenomenul l-am constatat cu ocazia singurei calatorii cu trenul, destul de aglomerat, care se indrepta spre o zona turistica. Am intrat in vorba cu controlorul de bilete (inca mai erau pe vremea aceea) vazand ca vindea bilete celor care nu apucasera sa cumpere in statie si pretul era triplu. Din una in alta ajungem si la chestia cu fumatul pentru ca unul din cei cu care eram in delegatie era fumator. Controlorul ne-a explicat ca amenda era usturatoare si ca nu se intampla sa fumeze cineva si l-am crezut.
Tot atunci am fost si la meciul de fotbal Aston Villa – Steaua din Cupa Campionilor Europeni (cred ca asa ii zicea atunci…). Renumele “hooligan”-ilor englezi era bine stabilit si inca proaspat in memoria tuturor dupa incidentele din Belgia (Heysel 1985).

Pe Villa Park suprafata de joc era foarte aproape de spectatori (pentru ca era un teren dedicat numai fotbalului) si nu era nici un fel de separare intre public si teren decat un “zid” despartitor de aproape 2 picioare inaltime si 1 picior latime (60cm x 30cm). Cei care erau asezati pe randul de langa acel zid nu se ridicau in picioare la nici o faza mai incinsa a jocului. Pe zid, din 3 in 3m erau anunturi care spuneau ca “atingerea acelui zid este o ofensa si se pedepseste cu amenda de… 3000 Lire Sterline” (aproape dublul salariului mediu in compania in care eram in delegatie). Aceeasi amenda era si pentru depasirea de viteza si pentru fumat in locuri nepermise.

Deci…
Amenzile erau educative si usturatoare.

Nu se adunau la salariul celor care le aplicau.

Nu intrau ca reteta generala in categoria venituri.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s